Case IH Puma -traktorien ominaisuudet
Moottori
Puma-traktorin tehokas 6,7 litran 6-sylinterinen moottori on suunniteltu tuottamaan tehoa ja optimoimaan polttoainetehokkuutta. Stage-luokituksen V mukaiset päästöstandardit saavutetaan patentoidulla ja erittäin tehokkaalla Hi-eSCR-jälkikäsittelyjärjestelmällä. Moottorissa ei ole monimutkaista pakokaasujen takaisinkierrätystä eikä hiukkassuodatinta, vaan pakokaasujen jälkikäsittely tehdään kokonaan moottorin ulkopuolella.
Puman moottorit täyttävät ympäristölainsäädännön vaatimukset pelkän urean avulla, minkä ansiosta moottori on yksinkertainen, taloudellinen ja kompaktin kokoinen. Moottorin käyntilämpötila on esimerkiksi pakokaasujen uudelleen kierrätystä käyttäviä moottoreita alhaisempi, mikä säästää polttoainetta ja moottorin komponentteja.
Kierrosautomatiikan avulla voidaan ohjelmoida muistiin 2 eri moottorin kierrosnopeutta, jolloin esimerkiksi voimanottokäytössä kierrosluku pysyy tarkasti kohdallaan kuormituksen muutoksista huolimatta. Laajan vakiotehon alueen ansiosta täysi suorituskyky on käytössä kierrosten laskiessa nimelliskierroksista tasolle 1500 r/min. Voit siis nauttia hyvästä polttoainetaloudesta ilman, että tingit tehokkuudesta.
Moottorin mahtavan väännön takia ajaminen on mukavan rentoa. Ajonopeus 40 km/h saavutetaan jo kierroksilla 1550 r/min ja 50 km/h kierroksilla 1700 r/min, mikä tuo selvää säästöä polttoainekuluissa ja parantaa ajomukavuutta hiljaisen äänen takia.
Puma CVX -mallit hyödyntävät automaattista tuottavuuden hallintajärjestelmää (APM), joka auttaa pienentämään polttoaineen kulutusta tarkkailemalla jatkuvasti moottorin kierroksia ja tarvittavaa tehoa. CVX-vaihteisto pitää voimanoton nopeuden tasaisena. Tuloksena on paras mahdollinen tasapaino polttoaineen kulutuksen ja tehon tarpeen välillä. Eco Drive -toiminnolla voidaan säätää moottorin pienintä ja suurinta kierroslukua niin, että moottorin suorituskyky vastaa kulloistakin tehtävää, jolloin polttoaineen kulutus minimoituu.
Vaihteisto
Vaikka Puma X saattaa olla perusmalli, mallisarjan traktoreiden voimansiirrossa ei ole mitään vaatimatonta. Näissä perustason koneissa on SemiPowershift-vaihteisto, jossa on kuusi pikavaihdetta kolmella pykälällä. Kun kyseessä on 40 km/h -traktori, käytettävissä on 18 vaihdetta. Kun kyseessä on 50 km/h tai 40 km/h ECO, on vaihteita 19.
Puma MC -traktoriin on saatavilla joko SemiPowershift (18/19 vaihdetta ja 6 pikavaihdetta) tai PowerShift (18/19 vaihdetta ja kaikki pikavaihteita).
Puman 6-portainen PowerShift-vaihteisto on suunniteltu luotettavaksi ja yksinkertaiseksi käyttää. Voit valita nappia painamalla vedon katkeamatta 6 vaihdetta kolmella alueella. Myös alueen vaihto sujuu sähköisesti nappia painamalla ilman kytkintä.
TäysPowerShift-vaihteistolla voit vaivattomasti vaihtaa vedon katkeamatta 18 tai 19 vaihteen välillä ilman kytkimen tai aluevaihteen käyttöä. Ryömintävaihteisto on saatavilla lisävarusteena
Puma CVX -mallissa on portaaton automaattivaihteisto, joka vapauttaa kuljettajan täydellisesti vaihteiden vaihdosta. Vaihteistossa on lyhyen akselivälin Pumissa kaksi aluetta ja pitkän akselivälin Pumissa neljä aluetta, mutta kaksoiskytkin hoitaa vaihtamisen kuin huomaamatta.
CVX-vaihteisto varmistaa voimanoton nopeuden pysymisen tasaisena, jolloin tuloksena on paras mahdollinen tasapaino polttoaineen kulutuksen ja tehon tarpeen välillä. Eco Drive -toiminnolla portaaton vaihteisto pystyy saavuttamaan suurimman ajonopeuden tavallista alemmilla moottorin kierroksilla, mikä tarkoittaa merkittävää säästöä polttoaineen kulutuksessa.
Hydrauliikka
Case IH Puman hydrauliikkajärjestelmä on rakennettu käsittelemään raskaimpia työkoneita. Sähköisesti ohjattu ja suljettu kuormantunteva järjestelmä reagoi pienimpäänkin muutokseen kuormituksessa salamannopeasti. Takanostolaitteet pystyvät nostamaan suurimmatkin työkoneet. Järjestelmän ytimessä on tehokas mäntäpumppu, jonka runsas maksimituotto takaa nopean ja tehokkaan käytön.
Hydrauliikan ja nostolaitteen hallintalaitteet ovat helppokäyttöisiä, ja nostolaitteen ja voimanoton käyttökytkimet on sijoitettu ohjaamon ulkopuolelle lokasuojaan.
MC- ja CVX-malleissa kuljettaja voi itse valita, mikä hallintavipu ohjaa mitäkin hydrauliventtiiliä. Saatavilla on myös mekaaniset hydraulilohkot, joiden säätö on monipuolista ja käyttö helppoa.
Nostovoima
Nostolaitteet Puma 150–175-malleissa kykenevät nostamaan 8257 kg, kun taas isommat mallit Puma 185–260 suoriutuvat 10463 kg:n nostosta. Painavimpienkaan työkoneiden käyttö ei ole ongelma.
Voimanotto
Case IH Puma MC- ja CVX-malleissa 150–175 on vakiovarusteena takavoimanoton nopeudet 540, 540E, 1000 sekä 1000E rpm. Malleissa 185–240 vakionopeudet ovat 540E/1000, mutta lisävarusteena on tilattavissa myös 4-nopeuksinen voimanotto 540/540E/1000/1000E rpm.
Voimanoton pehmeä käynnistys lisää voimanoton vääntömomenttia vähitellen, mikä suojaa sekä traktoria että työkoneita.
Voimanoton suunnittelussa on pyritty eliminoimaan voimansiirron hävikki ottamalla voimanoton käyttövoima suoraan vauhtipyörältä. 540E- ja 1000E -voimanotolla saavutetaan haluttu voimanoton nopeus alle 1600 r/min moottorin kierroksilla, mikä säästää polttoainetta ja vähentää ääntä.
Ohjaamo ja varusteet
Tilava ja hiljainen ohjaamo on käyttäjien toiveiden mukaan suunniteltu ja hallintalaitteiden sijoittelussa sekä käytössä on kiinnitetty paljon huomiota työergonomiaan.
Multicontroller-käsinojassa traktorin toiminnot on ryhmitelty loogiseksi, hallintaa helpottavaksi kokonaisuudeksi. A-pilariin keskitetty mittaristo on koko ajan näkökentässä, ja se pitää kuljettajan ajan tasalla traktorin toiminnoista yhdellä vilkaisulla. Solakka rungon muotoilu ja suuret lasipinnat tarjoavat erinomaisen näkyvyyden joka suuntaan. Erinomaiset istuimen säädöt takaavat parhaan ajomukavuuden kaikissa olosuhteissa. Myös apukuljettajalle löytyy oma reilun kokoinen pehmustettu istuin turvavyöllä.
MC- ja CVX-malleissa vakiovarusteina mm. ergonominen kyynärnoja ja Multicontroller-hallintakahva, ohjaamon jousitus, ilmastointilaite, muhkea ilmaistuin, takalasin pyyhin ja -pesin sekä LED-työvalot.
Uudessa pitkän akselivälin AFS Connect Pumassa täysin uudistunut AFS -ohjaamo, joka on entistä hiljaisempi (66 dB) ja tilavampi, sekä näkyvyydeltään entistäkin parempi. Ensiluokkaisen ajokokemuksen antava uudistettu ohjaamo sisältää myös AFS Connect 1200 -näytön ja kokonaan uudistetun Multicontroller -käsinojan.
Tehdaslisävarusteiden esimerkkejä:
- Pakokaasujarru
- Lämmitettävä tuulilasi ja peilit
- Automaattinen ilmastointi
- Automaattiohjaus ja täysi päisteautomatiikka
- Etunostolaitteet ja voimanotto
- Etu- ja takakamera
- Kustomoitu väri (lokasuojat, konepelti ja katto)